Skip to Content

Działalność firm kurierskich a transport lotniczy w Polsce

samolot do transportu w suchym lodzie

Chociaż Polska nie jest dużym krajem i wydawać by się mogło, że szybkie przewiezienie paczki z jednego końca kraju na drugi jest jak najbardziej możliwe, nasza sieć dróg pozostawia wiele do życzenia. Autostrad mamy niewiele, głównie między największymi miastami. Przejechanie samochodem 300km to czasami prawdziwa droga przez mękę. To wszystko oznacza, że w dalszym ciągu najszybszą metodą transportu jest transport lotniczy.

Samolot… kurierski?

Na odcinkach krajowych firmom kurierskim nie opłaca się utrzymywać dużej floty własnych samolotów, dlatego też posiłkują się one zwykłymi lotami pasażerskimi. Fracht lotniczy jest wysyłany w luku bagażowym razem z bagażami pasażerów. Minusem tego rozwiązania jest fakt, że linii oferujących loty krajowe w Polsce jest cały czas niewiele, niewiele więc też odbywa się dziennie lotów. Czasami przesyłka musi poczekać parę godzin, zanim wyruszy w drogę do obiorcy. Zalet z kolei jest sporo. Przede wszystkim  loty są naprawdę krótkie, więc jeśli przesyłkę uda się nadać przed najbliższym interesującym nas lotem do danej destynacji, możemy być pewni, że dotrze tam za maksymalnie kilka godzin. Loty obsługiwane przez niewiele linii to też przejrzysty grafik lotów i łatwa możliwość oszacowania różnych opcji dostawy lub… odnalezienia przesyłki, jeśli zdarzy jej się zaginąć.

Obostrzenia

Należy jednak pamiętać, że transport lotniczy rządzi się swoimi prawami. Istnieje wiele obostrzeń co do przewożonych towarów. Firmy kurierskie nie mogą podjąć się przesyłki czegoś, co jest na liście zakazanych przedmiotów. Należy pamiętać, że rozchodzi się o bezpieczeństwo samolotu, załogi i pasażerów. Chociaż niektóre przepisy mogą wydawać się przeciętnemu Kowalskiemu bezsensowne, często zostały wprowadzone w życie jako wniosek po głośnej katastrofie lotniczej. Trzeba więc mieć do nich szacunek, nawet jeśli nie do końca je rozumiemy.